Braassem Kruiser

Een Braassem kruiser is een vrij algemene stalen motorboot, die niet erg opvallend is door bepaalde specifieke kenmerken. De kruiser heeft altijd een inbouwmotor en meestal is dat een diesel. Vaak een vrij bekend merk dieselmotor zoals Mercedes, Peugeot of een Mitsubishi, en de pk\\\'s varieren bij elke motor en elk schip. Veel bouwers zijn er niet meer bekend van de Braassemkruiser, maar een daarvan is C de Wolff, een konstruktiebedrijf die bijna 3000 casco\\\'s heeft gebouwd. Ook heeft De Wolff casco\\\'s gebouwd als de Noordzeekotter, Wibo en de Wolff-vlet. In de jaren 60 is het bouwen begonnen van de Braassemkruiser.

Het schip heeft een knikspant als rompvorm, en dat wil zeggen dat de vorm alleen bestaat uit rechte stukken of platen, en dat de platen elkaar in een hoek raken. Als er meerdere knikken in een spant of plaat zitten, dan heet dat een multiknikspant. De Braassemkruiser heeft brede gangboorden waardoor het makkelijk langzijlopen is. Het interieur is meestal met mahoniehout betimmerd en afgewerkt, maar ook teakhout is veel gebruikt, omdat teakhout goedkoper is. Het aantal slaapplaatsen is meestal 4 tot 6 en dan kan er een zitje of dinette omgebouwd worden als bed. Ook is er altijd een watertank ingebouwd. Een voorbeeld van een Braassem kruiser die wij op internet vonden is er een van 8 mtr. lang, deze heeft een Peugeot Indenor XM88 dieselmotor van 42 PK en een Vetus boegschroef van 8 pk en haalt daarmee een snelheid van zo\\\'n 18 tot 20 km p/u. Uiteraard varieert dit en is dit afhankelijk van welk soort motor. Meestal is er hydraulische besturing aanwezig en heeft de Braassemkruiser interkoeling.

 OmschrijvingPrijsDatum

Een mooie kruiser, bouwjaar 1981, van 7,4m x 2,4m x 0,8m, met een mitsubishi 32pk diesel. In 2006 compleet geschilderd, boven water, binnen en buiten. Het onderwaterschip...
€ 6.500,0025-09-2013